Nașteri
1. Înregistrare naștere
Nou! În conformitate cu prevederile art. 41. alin.3 din HG 255/2024, DEPUNEREA DOSARULUI PENTRU ÎNREGISTRAREA NAȘTERII SE POATE FACE LA ORICE S.P.C.L.E.P./PRIMĂRIE DIN ȚARĂ și nu doar la locul unde s-a produs nașterea cum se întâmpla în trecut.
Exemplu: Copil născut în municipiul Timișoara, mama are domiciliul în Bacău iar tatăl în Timișoara – înregistrarea nașterii se poate face la oricare primărie/SPCLEP inclusiv la Dumbrăvița, Bacău, etc.
Atenție: Înregistrarea nașterii la Starea Civilă Dumbrăvița se va face conform programului de preluări cereri, afișat.
Începând cu data de 08.01.2025 înregistrarea nașterii se va face în Sistemul Informatic Integrat de Emitere a Actelor de Stare Civilă, durata de preluare a dosarului și întocmire a actelor fiind de 30 – 45 de minute.
Termen de înregistrare
Declararea naşterii se face în termen de 30 zile pentru copilul născut viu şi în termen de 3 zile pentru copilul născut mort. Termenele se socotesc de la data naşterii. În cazul în care copilul născut viu a decedat înăuntrul termenului de 30 de zile, declararea naşterii se face în termen de 24 de ore de la data decesului. Pentru copilul născut mort se întocmeşte numai actul de naştere.
După împlinirea termenului de 30 de zile, până la împlinirea vârstei de 1 an, întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, cu avizul conform al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Iași. Înregistrarea naşterii se realizează în termen de 90 de zile de la data solicitării.
Locul unde se poate depune dosarul pentru a înregistra nașterea:
În conf. cu prevederile art. 41. alin.3 din HG 255/2024, DEPUNEREA DOSARULUI PENTRU ÎNREGISTRAREA NAȘTERII SE POATE FACE LA ORICE S.P.C.L.E.P./PRIMĂRIE DIN ȚARĂ și nu doar la locul unde s-a produs nașterea cum se întâmpla în trecut. Certificatul va fi eliberat de localitatea unde s-a depus dosarul.
Acte necesare:
– certificatul medical constatator al nașterii, întocmit pe formular-tip, trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ştampila unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului în ORIGINAL;
– actele de identitate ale părinților și al declarantului în ORIGINAL, dacă naşterea nu este declarată de unul din părinţi;
– certificatul de căsătorie al părinților copilului, în ORIGINAL, dacă sunt căsătoriţi, iar dacă aceştia poartă nume de familie diferit, declaraţia cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul;
– declarația de recunoaștere a copilului născut în afara căsătoriei dată de către tată în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează naşterea sau la notarul public, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei; în cazul tatălui minor acesta trebuie să fie asistat de reprezentantul legal;
-certificatul de naștere al mamei și al tatălui în ORIGINAL, în cazul înregistrării copilului născut în afara căsătoriei;
-mamele care au mai fost căsătorite trebuie să prezinte la înregistrarea nașterii copilului sentința de divorț sau certificatul de divorț, după caz;
În cazul în care unul dintre părinţi este cetăţean străin, mai sunt necesare următoarele acte:
a) paşaportul părintelui cetăţean străin (cu viza de intrare, după caz), respectiv actul de identitate pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, în original şi în copie xerox, şi traducerea legalizată a filei care conţine datele de identificare;
- b) certificatul de căsătorieal părinţilor copilului şi traducerea legalizată a acestuia , dacă părinţii sunt căsătoriţi; originalul certificatului şi traducerea acestuia, dacă a fost făcută la un notar în străinătate, vor fi apostilate/supralegalizate;
- c) Declaraţie:
– cu privire la naţionalitatea şi domiciliul cetăţeanului străin, naţionalitatea şi domiciliul copilului;
– de recunoaştere a copilului născut în afara căsătoriei şi de încuviinţare a purtării numelui tatălui/mamei, dacă este cazul;
Numele de familie şi prenumele copilului:
Copilul din căsătorie ia numele de familie comun al părinţilor.
În cazul în care părinţii au nume de familie diferit sau există neconcordanţă între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al naşterii şi declaraţia verbală a declarantului, înregistrarea naşterii se face pe baza declaraţiei scrise, dată în faţa ofiţerului de stare civilă sau la notar public, semnată de ambii părinţi, din care să rezulte numele de familie (numele de familie al unuia dintre ei ori numele lor reunite) şi prenumele copilului. În cazul în care părinții nu ajung la un acord privind numele de familie al copilului, instanța de tutelă hotărăște numele copilului, la cererea unuia dintre părinți.
Prenumele copilului poate fi format din maxim 3 prenume.
Ofiţerul de stare civilă poate refuza înscrierea unor prenume care sunt formate din cuvinte indecente ori ridicole, părinţii putând opta pentru un nume corespunzător.
Domiciliul copilului:
Dacă la data înregistrării naşterii părinţii copilului au domicilii diferite înscrise în actul de identitate domiciliul copilului este domiciliul declarat de către părintele care solicită înregistrarea naşterii.
În situaţia când părintele nu se poate prezenta să declare naşterea copilului, declaraţia de domiciliu trebuie să fie dată la un notar public.
2. Nasteri – eliberare duplicat, extras multilingv
Nou! În conformitate cu prevederile Art. 158, alin. 1 din HG nr. 255/2024 cererea pentru certificat duplicat/extras sau formular multilingv/Adeverință cu privire la statutul civil se poate depune la oricare primărie/serviciu de stare civilă/SPCLEP din România, INDIFERENT de localitatea în care este întocmit actul de stare civilă sau are domiciliul solicitantul. Documentul va fi eliberat unde se depune solicitarea.
Atenție! NU se eliberează certificate sau adeverințe de naștere pentru persoanele decedate.
La Serviciul de stare civilă Dumbrăvița primirea cererii pentru duplicate/ extrase sau formulare multilingve/Andeverința privind statutul civil se face DOAR conform programului de preluări cereri afișat pe site.
Cererea pentru eliberarea certificatelor duplicat/extraselor sau formularelor multilingve de naștere poate fi făcută de:
– titular (cu vârsta peste 14 ani) sau împuterniciți ai acestuia: persoană împuternicită cu procură specială notarială/consulară sau avocat cu împuternicire avocațială;
– părinţi/reprezentantul legal (în cazul minorilor care nu au act de identitate) sau împuterniciți ai acestora: persoană împuternicită cu procură specială notarială/consulară sau avocat cu împuternicire avocațială.
Acte necesare:
– Act identitate solicitant (titular /persoana împuternicită/avocat ) în ORIGINAL;
– După caz, Procură specială autentificată de către un notar public în care se va menţiona expres ,,pentru obţinerea de la starea civilă a certificatului/extrasului sau formularului multilingv de naștere/Anexa 9 (după caz) ”, în original.
– În cazul procurilor întocmite la notar în străinătate acestea trebuie sa fie apostilate conform Convenţiei de la Haga (în cazul ţărilor semnatare ale acestei convenţii) sau supralegalizate în cazul țărilor nesemnatare ale Convenției de la Haga. În acest caz trebuie prezentată și o traducere legalizata la un notar in România;
– după caz, împuternicire avocațială completată corect inclusiv la obiectul mandatului, semnată și ștampilată în original. În acest caz va fi prezentată și copie după legitimația de avocat vizată la zi;
– taxa procesare dosar 43 lei.
Modalități de plată:
– casieria primăriei Dumbrăvița RO65TREZ62121070203XXXX(TAXĂ EXTRAJUDICIARĂ DE TIMBRU-TAXE STARE CIVILĂ)
– pe ghiseul.ro
Acte de identitate acceptate:
1. Pentru cetăţenii români cu domiciliul în România: buletinul/cartea de identitate/cartea de identitate provizorie.
2. Pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate: paşaportul turistic în care să fie menţionat domiciliul în străinătate sau titlu de călătorie.
3. Pentru cetăţenii străini: paşaportul turistic (cu viză română – dacă este cazul), actul de identitate cu care a intrat în România (pentru cetăţenii membri ai U.E.).
Notă: persoanele cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care au acte de stare civilă înregistrate la DUMBRĂVIȚA, pot solicita procurarea certificatelor personal, prin împuternicit cu procură specială/avocat cu împuternicire avocațială sau pe cale diplomatică (la Consulatul României din ţara în care trăiesc).
Verificați corectitudinea datelor și nu plastifiați certificatele!
3. Transcrieri – naștere înregistrată în străinătate
Atenție! În conformitate cu prevederile Art. 98, alin. 4 din HG nr. 255/2024, cererile de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă (cu excepția redobândirii/dobândirii cetățeniei române) se pot depune la oricare S.P.C.L.E.P. sau primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite, care va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent. Certificatul va fi eliberat la primăria unde a fost depus dosarul.
Depunerea dosarului la Starea Civilă a comunei Dumbrăvița se face doar conform programului de preluare cereri afișat.
Termenul de soluționare a dosarelor este de 30 de zile.
Transcrierea poate fi solicitată și la Ambasada sau Consulatul României din țara unde vă aflați.
Nu se transcrie certificatul de căsătorie concomitent cu transcrierea certificatului de naștere al titularului.
Acte necesare:
– Certificatul de naștere original simplu/apostilat/supralegalizat eliberat de autoritățile din străinătate, în care să fie trecute numele și prenumele copilului, data nașterii, locul nașterii, sexul copilului, datele părinților – original; dacă se prezintă Extras multilingv conform Convenției de la Viena nu necesită apostilare/supralegalizare/traducere;
– Traducerea legalizată a certificatului de naștere – original;
– Certificatul de căsătorie al părinților – când certificatul înaintat spre transcriere este al unui copil minor;
– Certificatele de naștere și actele de identitate ale părinților – original;
– Actul de identitate al solicitantului – titular al certificatului (carte de identitate/carte provizorie de identitate sau pașaport cu domiciliul în străinătate) – original;
– Declarația părintelui care solicită transcrierea dată în fața ofițerului de stare civilă sau în formă autentică dacă cererea de transcriere este depusă prin împuternicire cu procură specială, cu privire la domiciliul copilului, în cazul în care părinții acestuia au domicilii diferite;
– Declarația părintelui care solicită transcrierea dată în fața ofițerului de stare civilă sau în formă autentică dacă cererea de transcriere este depusă prin împuternicire cu procură specială, cu privire la faptul că nu mai există un alt act transcris sau reconstituit în registrele de stare civilă române;
– Taxă procesare dosar 149 lei;
– Taxă eliberare certificat 47 lei.
Modalități de plată:
– casieria primăriei Dumbrăvița RO65TREZ62121070203XXXX(TAXĂ EXTRAJUDICIARĂ DE TIMBRU-TAXE STARE CIVILĂ)
– ghiseul.ro
În cazul în care persoana îndreptățită nu se poate prezenta, împuternicitul trebuie să prezinte:
– Procură specială autentificată:
* făcută la notar public, în țară;
* făcută în străinătate – la notar public (apostilată/supralegalizată, după caz, și tradusă prin traducere legalizată în România) sau – la misiunile diplomatice/oficiile consulare de carieră ale României;
– Act de identitate mandatar – original și copie;
– În cazul minorilor cu vârsta între 14 – 18 ani, aceștia pot solicita transcrierea în nume propriu, asistați de unul dintre părinți sau după caz de tutore, sau prin împuternicit cu procură specială notarială/consulară. Dacă părinții au domicilii diferite în țară, primăria competentă poate fi oricare dintre cele 2 primării pe rază cărora au domiciliul părinții minorului. Pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 18 ani, ai căror părinți au domiciliul în străinătate, cererea de transcriere a certificatelor de naștere se depune la primăria ultimului loc de domiciliu avut de părinții din România, iar în cazul în care au avut domicilii diferite, la ultimul domiciliu al unui dintre părinți;
– Dacă părinții au domiciliul în străinătate și nu au avut niciodată domiciliul în România, cererea se depune la Direcția de Stare Civilă a Sectorului 1 București.
– Datorită implementării SIIEASC, din luna ianuarie 2025 se va putea depune cererea DOAR PENTRU UN SINGUR CERTIFICAT.
4. Redobândire/dobândire cetățenie -Transcriere act naștere
Transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă privind cetăţenii care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetăţenia română în temeiul art. 10 şi 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care nu au avut niciodată domiciliul în România și nu au carte de identitate/pașaport românești pot depune cererea de transcriere la oficiul de stare civilă al ORICĂRUI MUNICIPIU REȘEDINȚĂ DE JUDEȚ de pe teritoriul României inclusiv București sau la Ambasada/Consulatul României din străinătate.
Persoanele care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetăţenia română şi care au avut domiciliul în România, depun cererea de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă la Serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăria unităţii administrativ-teritoriale pe raza căruia/căreia se află:
- a) ultimul loc de domiciliu avut în ţară, înainte de pierderea cetăţeniei române;
- b) adresa imobilului în care a locuit înainte de dobândirea cetăţeniei române, înscrisă în documentul eliberat de structura pentru imigrări.
Atenție! Dosarele NU se pot depune prin mandatar, se depun PERSONAL de către titularii actelor, reprezentanții legali ai minorilor, moștenitorii în cazul certificatelor de deces.
Datorită implementării SIIEASC, din luna ianuarie 2025 se va putea depune cererea DOAR PENTRU UN SINGUR CERTIFICAT.
Termenul de soluționare a dosarelor este de 60 de zile.
În cazul persoanelor cu vârsta peste 18 ani care au redobândit cetățenia română, dosarul de transcriere va cuprinde următoarele documente:
– Dovada redobândirii/dobândirii cetățeniei române (Certificat de cetățenie) – original;
– Certificat de naștere – original;
– Cartea de identitate și pașaportul solicitantului – original;
– Certificatul de căsătorie (dacă este cazul) – original;
– Taxă procesare dosar 149 lei;
– Taxă eliberare certificat 47 lei.
Modalități de plată:
– casieria primăriei Dumbrăvița RO65TREZ62121070203XXXX(TAXĂ EXTRAJUDICIARĂ DE TIMBRU-TAXE STARE CIVILĂ)
– ghiseul.ro.
În cazul copiilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani și sunt trecuți în certificatul de cetățenie al părinților, dosarul de transcriere va cuprinde următoarele documente:
– Dovada redobândirii/dobândirii cetățeniei române (Certificat de cetățenie în care să fie specificat și numele minorului și data nașterii acestuia) – original și copie;
– Certificat de naștere minor – original;
– Certificatele de naștere, cărțile de identitate și pașapoartele părinților – original;
– Certificatul de căsătorie al părinților (dacă este cazul) – original;
Atenție! Minorii care au vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani depun cererea de transcriere în nume propriu asistat de reprezentantul legal (cetățean român).
STARE CIVILĂ
Preluări documente și cereri:
Luni – miercuri: 8:30 – 12:30
Joi : 14:00 – 17:00
Vineri: 8:30 – 10:00
Eliberări certificate:
Luni – miercuri: 14:00-15:30
Joi: 14:00 -17:00
Vineri: 8:30 – 10:00
Oficiere căsătorii:
Joi – vineri: 10:00- 13:00
Sâmbătă: 13:00 -16:00